Debatindlæg er en effektiv metode til at skabe synlighed i medierne - hvis man vel og mærke har noget på hjerte.
Jeg har en del erfaring med at skrive debatindlæg vinklet i forhold til aktuelle emner i samfundsdebatten, her en kronik jeg skrev for Symbion Science Park.
Fagbladsartikler er gode, hvis man ønsker at henvende sig til en specifik målgruppe - her en artikel jeg skrev til Busmagasinet for DEKRA, som bl.a. uddanner chauffører.
Din virksomhed har helt sikkert en masse spændende historier, der blot venter på at blive fortalt. Det kan være historier om selve virksomheden og jeres ansatte, eller det kan være samfundsrelevante historier omkring bæredygtig produktion, cirkeløkonomi, et særligt kundelevereandørforhold eller noget helt femte.
Min pointe er, at den gode historie lever i alle virksomheder og blot venter på at blive fortalt.
Personligt ynder jeg at fortælle den gode historie, så den bliver nærværende og interessant. Især fordi den gode historie også gør mig klogere, mens jeg arbejder med den. Først, når jeg selv forstår, hvad jeg skal formidle, kan jeg forklare og beskrive det på en måde, så læseren også forstår det - og føler sig ramt.
Her et eksempel fra it-virksomheden KMD, der beskriver deres samarbejde med Coding Class, hvor elever fra 6. klasse lærer at kode spil. Eleverne fik denne gang til opgave at lave et spil, der skulle få KMD's mederarbejdere til at tænke - og agere - mere klimavenligt.
Her et andet eksempel på et KMD-samarbejde med it-virksomheden NordVirk, som aftager KMD's brugte medarbejder-pc'er til istandsættelse (refurbishment) og videresalg. Det interessante ved denne historie er, at Nordvirk er en socialøkonomisk virksomhed, der uddanner og beskæftiger mennesker med autisme.
Testimonials er en også vigtig del af virksomhedens historie - og hvis du eller din virksomhed har et godt produkt eller serviceydelse, vil jeres kunder rigtig gerne fortælle om det - for eksempel på jeres hjemmeside.
Jeg har stor erfaring med at fange essensen af kundernes udtalelser, så både de og virksomheden kommer til at fremstå seriøse og troværdige. Og hvem vil ikke gerne have en hel række ambassadører, der anbefaler ens produkt?
Den direkte vej til solide kommunikationsresultater er en analytisk og strategisk tilgang til opgaverne. Derfor planlægger jeg altid mine kampagner, budskaber og ikke mindst timing, så den samme historie kan bringes med forskellige vinkler på forskellige kommunikationsplatforme, f.eks. national vinkel, lokal vinkel, erhvervsvinkel, SoMe-vinkel etc. Dermed sikrer jeg synergi og synlighed flere steder samtidig.
Tekster til SoMe er en disciplin for sig selv, idet det giver afsenderen mulighed for at vise de mere bløde sider, eller sågar invitere læseren med helt ind i 'maskinrummet'. Jeg har en del erfaring med at skrive tekster til SoMe, og derigennem fremme organisk vækst - særligt når SoMe-tekster linker videre til virksomhedens hjemmeside.
Det allerførste nyhedsbrev, jeg lavede, blev trykt på fint papir og udsendt med posten! I dag er der et hav muligheder - og jeg har efaring med flere forskellige platforme.
Her et eksempel fra lysdesignvirksomheden ÅF Lighting (nu Light Bureau)
Her et eksempel fra kursusvirksomheden DEKRA
Her et eksempel på et trykt nyhedsbrev jeg lavede for Excellent Match tilbage i 2001.
* NB. Da begge nyhedsbreve er af ældre dato, er nogle links ikke længere aktive. Design, layout og disponering af historier er dog stadig intakt.
Præsentationsmateriale dækker over mange ting - fra den gængse PowerPoint-præsentation til datablade, brochurer og flyers.
Jeg er 100-meter-mester i PowerPoint og har skrevet alverdens tekster til brochurer, magasiner, 'tags' og meget mere. Desuden har jeg stået for projektledelse i forbindelse med design, layout og produktion af forskellige typer tryksager - fra klistermærker og brochurer til messestande.
Jeg kan også hjælpe med at skrive tekster til web. Senest har jeg for eksempel hjulpet KMD med at ajourføre, omstrukturere og skrive nye tekster til deres bæredygtigheds- og compliance-website.